Η στρατηγική επιλογή του Γιώργου Σουφλιά και της κυβέρνησης του Κώστα Καραμανλή να προχωρήσει στην παραχώρηση σε ιδιώτες της εκμετάλλευσης των βασικών αυτοκινητόδρομων της χώρας, αν και τότε είχε διαφημιστεί ως σωστή απόφαση, σήμερα εξελίσσεται σε κομβικό πρόβλημα για τις μετακινήσεις προσώπων και εμπορευμάτων.
Το 2009 οι αυξήσεις των διοδίων στον οδικό δίκτυο από την Αθήνα μέχρι τη Λαμία (Μεταμόρφωση Αττικής - Σκάρφεια Φθιώτιδας) ήταν της τάξης του 45%, για να ακολουθήσουν μικρότερες αυξήσεις του ΦΠΑ και από το 2014 να επιβάλλονται και νέες αυξήσεις της τάξεως του 60% για τα διόδια Αφιδνών, Θηβών και Τραγάνας.
Με τις επιλογές της και η παρούσα κυβέρνηση αποδεικνύει ότι δεν αντιλαμβάνεται την αξία των υποδομών για την ανάπτυξη της χώρας.
Η συνεχής αύξηση του κόστους μεταφοράς των προϊόντων και των εργαζομένων συνεπάγεται μείωση της ανταγωνιστικότητας της χώρας, πληθωρισμό και μείωση του πραγματικού εισοδήματος σε όφελος των εισηγμένων κατασκευαστικών εταιρειών.
Η λογική των συμβάσεων παραχώρησης των αυτοκινητοδρόμων είναι ανταποδοτική, δηλαδή το κόστος του δρόμου πληρώνεται από τους χρήστες που είναι οι κάτοχοι αυτοκινήτων.
Στην περίπτωση αυτή, καλό θα είναι να μας εξηγήσουν οι υπεύθυνοι της κυβέρνησης γιατί οι οδηγοί που ήδη πληρώνουν Φ.Π.Α. και τέλη ταξινόμησης με την αγορά των αυτοκίνητων τους, επιπλέον τέλη πολυτελείας και τεκμήριο για αυτοκίνητα μεγάλου κυβισμού, φόρους στα καύσιμα, τέλη κυκλοφορίας και τόσα άλλα, θα πρέπει να καταβάλουν και μέσω των διοδίων το κόστος της βασικής οδικής υποδομής, η οποία μέχρι σήμερα σε μεγάλο ποσοστό έχει κατασκευαστεί από τα Κοινοτικά Πλαίσια Στήριξης και τις δημόσιες επενδύσεις.
Άλλωστε, ακόμη και στις συμβάσεις που έχουν υπογραφεί μεταξύ δημοσίου και ιδιωτών, το δημόσιο εξακολουθεί να καταβάλλει σημαντικό ποσοστό των ιδιωτικοποιημένων έργων που κατασκευάζονται, χωρίς πλέον να έχει κανένα όφελος, καθώς τα διόδια δεν εισπράττονται από το Τ.Ε.Ο. αλλά από τις ιδιωτικές εταιρείες.
Αξίζει να επισημανθεί ότι ειδικά στην περίπτωση της Εθνικής Οδού Αθηνών – Λαμίας, η αύξηση των διοδίων γίνεται σ’ ένα ουσιαστικά ολοκληρωμένο έργο, όπου δεν προβλέπονται σημαντικές νέες επενδύσεις, παρά το γεγονός πως υπάρχουν ζητήματα ελλείψεων σε κόμβους και παράπλευρους δρόμους. Ακόμη χειρότερη είναι η κατάσταση στα Τέμπη και στην Κορίνθου – Πατρών, όπου καταβάλλονται διόδια αλλά δεν υπάρχει σύγχρονος αυτοκινητόδρομος.
Οι αυτοκινητόδρομοι είναι εργαλείο οικονομικής και κοινωνικής ανάπτυξης και όχι ευκαιρία δημιουργίας κερδών από ιδιωτικούς κατασκευαστικούς ομίλους.
Η νέα αύξηση της τιμής των διοδίων θα έχει αρνητικά αποτελέσματα.
Θα μειώσει τη συχνότητα διέλευσης των οχημάτων στους αυτοκινητοδρόμους της χώρας. Θα μειώσει έμμεσα τα έσοδα του κράτους από τη μείωση της κατανάλωσης καυσίμων κίνησης. Θα περιορίσει τον εσωτερικό τουρισμό και θα αυξήσει το κόστος διακίνησης αγαθών. Θα αυξήσει την κίνηση στους παράδρομους των εθνικών οδών, αυξάνοντας τους κινδύνους ατυχημάτων και δυστυχημάτων.
Πολλές τοπικές κοινωνίες θα αποκλεισθούν ακόμη και από μικρές τοπικές διαδρομές λόγω του υψηλού κόστους.
Τελικά, ακόμη και οι εταιρείες που εκμεταλλεύονται τον αυτοκινητόδρομο δεν θα δουν πραγματική αύξηση των εσόδων τους διότι λόγω της μείωσης των διελεύσεων και της χρήσης των παράπλευρων δρόμων για τις μετακινήσεις δεν θα επιτευχθεί ουσιαστική αύξηση των εσόδων από τα διόδια.
Θανάσης Ζεκεντές
Οικονομολόγος MSc
Διαβάζουμε ότι η Ν.Δ οφείλει στην ΔΕΗ μισό εκ. ευρώ την ώρα που ο άλλος δεν έχει να πληρώσει το ρεύμα και του το κόβουν. Λαϊκισμός θα μου πείτε, αλλά για να πάμε και σε πραγματικά περιστατικά και όχι απλά πληροφορίες, η Ν.Δ και το ΠΑΣΟΚ δεν είναι τα κόμματα(λόγω διακυβέρνησης πολλών ετών και όχι γιατί ήταν έτσι από παρθενογέννεση) που έχουν κάνει προνομιακές ρυθμίσεις στις τράπεζες και ίσως και χαριστικές;;,Μήπως πρώτα πρέπει τα κόμματα, όταν ζητάνε από τους πολίτες θυσίες, να καλύπτουν τις δικές τους υποχρεώσεις, γιατί διαφορετικά και με την δική τους στάση, γεννιέται ο τσαμπατζής και το λαμόγιο;;;
ΑπάντησηΔιαγραφήΆσε μας ρε Θανασάκη... Μια ζωή Θανασάκης θα είσαι... Αν το ΠΑΣΟΚ ήταν στα ύψη, πίσω από τη Τόνια θα έτρεχες ακόμα...
ΑπάντησηΔιαγραφή..οργανωμένη παμφθιωτική διαμαρτυρία που προγραμματίζεται για τη Δευτέρα 9 Δεκεμβρίου 2013 στις 15:00 η ώρα στα διόδια της Αγίας Τριάδας & στα διόδια της Τραγάνας αντίστοιχα,
ΑπάντησηΔιαγραφήΤη Δευτέρα 9 Δεκεμβρίου 2013 να πραγματοποιηθεί συγκέντρωση διαμαρτυρίας με τη μαζική συμμετοχή όλων των πολιτών στα διόδια της Αγίας Τριάδας, με προσυγκέντρωση που θα γίνει στο χώρο της Π.Ε.Λ. στις 14:30 από όπου θα αναχωρήσουν λεωφορεία των ΚΤΕΛ & για τα διόδια της Τραγάνας με αντίστοιχη ενημέρωση από το Δήμο Λοκρών.ΟΧΙ ΔΙΟΔΙΑ!