Τρίτη 12 Νοεμβρίου 2013

"ΜΑΓΚΕΣ και...ΚΟΥΤΣΑΒΑΚΙΑ" (1ο Μέρος) - Περιοδολόγηση στο Ρεμπέτικο - Ν

Μαγκιά .Τι είναι μαγιά; Τα λεξικά ...ζαλίζονται.Αδυνατούν να προσδιορίσουν ετυμολογικά τη λέξη. Εννοιολογικά οι ερμηνείες δίνουν και παίρνουν.Ο καθένας προσδιορίζει τον όρο κατα πως τον βολεύει ,κατά πως τον.. εξυπηρετεί. Αν αποπειραθούμε απλή ερμηνευτικά θεώρηση ,μαγκιά θεωρείται η συμπεριφορά του μάγκα.
 
Ολα αυτά εχουν την εξήγησή τους ,γιατί με τον όρο,τη λέξη ως τα σήμερα όλοι μας θεωρούμε τη μαγκιά ταυτισμένη με την... εξυπνακίστικη συμπεριφορά που υπερβαίνει τη σκέψη-τη διάθεση του κοινού νού ,καταφέροντας να εφευρίσκει και να εφαρμόζει λύσεις πρωτότυπες ,συχνά αδιάκριτα ευχερείς και εν τέλει μάλλον ημινομιμοφανείς .Πολλοί  και όχι άδικα ταυτίζουν τη μαγκιά με την ...κομπίνα ,τη λαμογιά,το δόλο .τον υπέρτατο εγωκεντρισμό .
 
Κατα την άποψή μου μαγκιά είναι ο καθαρός λόγος ,να είσαι στις εξηγήσεις σου "σπαθί" ,απλός ,ευγενικός ,ειλικρινής ,ανιδιοτελής και πρό πάντων έντιμος και αλληλλέγγυος απέναντι στους συνανθρώπους σου.
 
Στο ρεμπέτικο , η λέξη "Μαγκιά" είναι ίσως η πιό ...πολυφορεμένη έκφραση.
 
Τώρα ,στη μουσική παρέα ,αλλά και παρά έξω ,δυστυχώς πολλοί ταυτίζουν την εν γένει στάση τους με τη "μαγκιά".
 
Σ' αυτούς και για αρχή είναι σκόπιμο να τους αντιπαραθέσω το τραγούδι της Μαριώς "Ο Μάγκας ξεχωρίζει", γραμμένο πρίν λίγα χρόνια στη Θεσσαλονίκη :"Μάγκας αν είσαι φίλε ποτέ δεν θα το λές .Ο κόσμος θα σε κρίνει και συ δεν πάει να ...λές!.." 
Ετσι, για να ξέρουμε "σε τί νερά θα ταξιδεύουμε"!..".
 
Σχετικά τώρα με την προέλευση της λέξης "μάγκας",δεν είναι ευκρινής ο ετυμολογικός ,αλλά και θεματολογικός προσδιορισμός της. Πληροφοριακά στοιχεία αναφέρουν ότι ετυμολογικά εχει ρίζα λατινογενή από τον όρο Magister=ευνοούμενος της Αυλής,ανώτατος αξιωματούχιος,πολιτικοθρησκευτικός σύμβουλος της ύστερης Ρωμαικής εποχής και στη συνέχεια της Βυζαντινής.Πρόσωπο αποκρουστικό ,φόβητρο ,με εξουσία διοικητική απεριόριστη και ανεξέλεγκτη."Αρχιρουφιάνος",αρχηγός των μυστικών υπηρεσιών, με "περιβάλλον" της απόλυτης επιλογής του.Εδινε λόγο ,απολογισμό, απευθείας στον "πρώτο" κρατούντα της αυτοκρατορίας και μόνο σ' αυτόν.Οι notam του(διαταγές με επίπλαστο νομικό ένδυμα) προκαλούσαν ιδιαίτερη "λαική συστολή"-διάχυτο κοινωνικό φόβο και είχαν εφαρμογή που δεν σήκωνε ...αντίρρηση -"αξιωματικές".
 
Ιδιαίτερα αναφέρεται ο Μέγας Μάγιστρος των Οφικκίων (ειδικών προνομίων) Magister Officiorum.Το αξίωμα ,ο τίτλος έπαψε να αναφέρεται μετά τα μέσα του 13ου αιώνα .
Σήμερα συναντώνται σαν αξιωματούχοι οι Μεγάλοι Μάγιστροι των Ναιτών Ιπποτών.
 
Αλλη πληροφορία-δοξασία ,ορίζει την προέλευση από τον όρο Maga=ατακτη "αλβανική" πολεμική ενωμοτία.(Δεν είναι ακριβές γιατί οι Maga ηταν επιλεγμένοι ρωμαικοί αυτόχθονες σκληροτραχηλοι φρουροί ,ορεινής-σχεδόν απρόσιτης περιοχής, καταγωγής από την πλέον δυτική Ρωμαική περιοχή ALBA ,κοντά στα Λευκά Ορη και όχι Αλβανοί.
 
Ο Ν.Ανδριώτης αποδίδει τον όρο στο λατινικό Mango-Magnis.
 
Στην Αθήνα ,τον Πειραιά ,αλλά και σε άλλες μεγάλες πόλεις ,μετά το 1924 συγκροτήθηκαν ομάδες από περιθωριακούς και παράνομους ,κυρίως κατα τα πρότυπα των παλιών κουτσαβάκηδων.Οι ίδιοι σύμφωνα με τον ιδιόμορφο κώδικα συμπεριφοράς τους όνόμασαν αυτές τις ομάδες "Μάγκες": ("Η Μάγκα του Ψυρρή","Η Μάγκα των Βούρλων","Η Μάγκα της Ν.Ιωνίας Βόλου" κ.α.).
 
Για το Λαικό Αστικό Τραγούδι ,ο τύπος του Μάγκα αρχίζει να αναδεικνύεται γύρω στα 1924-1928.Αφορά το αρσενικό των υποβαθμισμένων λαικών στρωμάτων ,μορφή με συμπεριφορά ιδιόμορφη -ιδιότυπη στην εκφορά του λόγου (αργκό) και στο ντύσιμο κατα το πρότυπο των παλιών κουτσαβάκηδων.Λαικής επι το πλείστον προέλευσης ,αγράμματος, νταής,για πολλούς ψευτοπαλληκαράς,κουτσαβάκι -κατα μίμηση-,"μπελαλής", προκλητικός ,ύποπτος στην "πιάτσα" σε κάθε θέση και κοινωνική παρουσία.Ατομο που χρησιμοποιεί οποιοδήποτε μέσον και τρόπο ,θεμιτό η αθέμιτο,προκειμένου να επιβιώσει και να τύχει "ειδικής" αναγνώρισης στην πιάτσα.
 
Για τον όρο "μάγκα" σαν ομάδα από ρεμπετοπαίχτες κάνει αναφορά ο Ηλίας Πετρόπουλος στο βιβλίο του "Ρεμπέτικα Τραγουδια", όπου μιλά για τη "Μάγκα του Ψυρρή"και τη "Μάγκα του Πειραιά" ,επιχειρώντας να διευκρινίσει αν μουσικά και κατά νοοτροπία το Ρεμπέτικο Τραγούδι είναι Λαικό Αστικό η του περιθώριου.Ο ίδιος επίσης επισημαίνει την ιδιομορφία συμπεριφορών και νοοτροπίας των τότε συμπαθού ντων λαικών ομάδων προς το συγκεκριμένο μουσικό είδος.

(Σχετ.Τραγούδι:"Είμαι ο Μάγκας του Ψυρρή".Συνθέτης ο Αντώνης Διαμαντίδης (Νταλγκάς).Στο τραγουδι ο Τέτος Δημητριάδης.Ηχογράφηση στην Αθήνα το 1932. Παίζει αρμόνικα ο Α.Αμιράλης η "Παπαντζής" και κιθάρα ο Γιώργος Καρράς.Δίσκος VICTOR VI-58071).


"Μάγκας είμαι απ'του Ψυρρή
που μετρέμουνε πολλοί.
Είμαι ενας μάγκας ξακουστός 
κι' από τον κ΄λοσμο ζηλευτός.
#
Στο παιχνίδι σαν θα μπώ 
δεν μπορώ να σας το πώ.
Ολοι στρίβουν να με δούν
για να μη ρεζιλευτούν.
Δεν ξέρουν πως τους το ξηγώ,
γι' αυτό ,μου κανουν τον κουτό".


-Να ζήσει η μαγκιά !..
-Γιά σου Παπαντζή μου..
-Γιά σου κι' εσύ Καρρά!...


Στην πορεία του χρόνου ,ο όρος μάγκας αποκτά για τον νεοέλληνα τον χαρακτήρα του ...ξύπνιου,του καταφερντζή, του "εξηγημένου",του σωστού, αυτού που ,δυστυχώς, "ολα τα σφάζει, όλα τα... μαχαιρώνει",που γενικά "καθαρίζει"..Ετσι "η μαγκιά"ταυτίζεται στους καιρούς μας με την συνέπεια ,τη "μπέσσα", το "κιμπαρλίκι",τον "τσαμπουκά" και "μπολιάζει" ύποπτα, αρρωστημένα τις ανθρώπινες σχέσεις.
 
Ετσι , πολλοί , κατα δήλωσή τους "περπατημένοι", θεωρούν τον μάγκα "εμπειρο", "υποψιασμένο" για το κάθε τι φανερό η...κρυφό στην πιάτσα, άτομο"παντός καιρού", καταξιωμένο ,με αναμφισβήτητο "ειδικό βάρος".
 
Γι' αυτό το τελευταίο , ο καθένας ας κρατήσει την άποψή του, ας βγάλει τα συμπεράσματά του .Στην κοινωνία όμως "ο μάγκας" δεν είναι ...κλειδί, είναι...αντικλείδι,αρα;
 
Κατα την άποψή μου ,μάγκας (για όσους βέβαια αποδέχονται-υιοθετούν τον χαρακτηρισμό η τη λέξη) ,είναι ο καθαρός ,ευθύς άνθρωπος,ο ανεπηρέαστα γνωστικός διαχειριστής της ανθρώπινης ευαισθησίας και σκέψης των συνανθρώπων ,που δεν έχει ανάγκη από αναγνώριση,στήριξη, υπεράσπιση παραίνεση, συμβουλή η προστασία κάποιων σκόπιμα... αφελών ,πονηρών ,ημιμαθών η ...πολυμαθών...ειδικών και συνηθέστατα; ύποπτων η "λούμπεν" κοινωνικών στοιχείων.(Προσωπικά δεν αποδέχομαι ούτε τον όρο ,ούτε τη χρήση του.Το θεωρώ σκόπιμο ,παρελκυστικό λεκτικό άλλοθι).
 
"Μαγκιά",κατά την άποψή μου, είναι υγιής φιλοσοφία; τρόπου ζήν.Αν υπάρχουν μάγκες σήμερα; Και βέβαια υπάρχουν.Είναι όμως μάγκες με αρχ...και όχι αρχ...μάγκες .
 
Αλλά αυτά δεν είναι του παρόντος Η κοινωνία ,δυστυχώς "ανεβάζει" η "κατεβάζει"ανθρώπους ,σπιλώνει υπολήψεις η εκθειάζει ...ανθρωπάρια, με βάση το τι φαίνονται και όχι το τι πραγματικά είναι.Μεχρι να έρθει η στιγμή,η ώρα της κάθαρσης, της νέμεσης .Και τότε;
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Παρακαλούμε γράφετε τα σχόλια σας με ελληνικούς χαρακτήρες (κεφαλαία ή μικρά). Επίσης παρακαλούμε πολύ να μην γράφετε υβριστικά σχόλια. Πάντα υπάρχει τρόπος να περιγράψετε μία κακή κατάσταση χωρίς ύβρεις.

Σχόλια με λατινικούς ή άλλους χαρακτήρες, όπως επίσης σχόλια υβριστικά και συκοφαντικά στο εξής θα διαγράφονται.

Παρακαλούμε λοιπόν τους φίλους αναγνώστες:

ΟΧΙ SPAM,
ΟΧΙ GREEKLISH,
ΟΧΙ ΠΡΟΣΒΛΗΤΙΚΑ ΣΧΟΛΙΑ

Παρακαλούμε επίσης τα σχόλιά σας να είναι σχετικά με την ανάρτηση.

ΣΤΑ ΕΠΩΝΥΜΑ ΑΡΘΡΑ, ΠΑΡΑΚΑΛΟΥΜΕ ΚΑΙ ΕΠΩΝΥΜΑ ΣΧΟΛΙΑ.

______________________________________ Αρχειοθήκη αναρτήσεων ιστολογίου