.bmp)
Στην συζήτηση-
που
συνδιοργανώθηκε από την «Αντιφασιστική αντιρατσιστική κίνηση πολιτών
Λιβαδειάς» και την οργάνωση «Κόσμος χωρίς πολέμους και Βία», με τη συμμετοχή
των Μ. Κλώκα, Ν. Στεργίου, Μ. Γιάννου, Κ. Μάτσα ( «18 Άνω») και Π. Σαπουντζάκη
(Εκπαιδευτικοί ενάντια στην ομοφοβία) παρουσιάσθηκαν αρχικά τα καταγεγραμμένα
στοιχεία από την Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ των ολοένα αυξανόμενων κρουσμάτων ρατσιστικής
βίας. Καταγγελίες, που όπως αναφέρθηκε
είναι στην πραγματικότητα πολύ λιγότερες από αυτά που συμβαίνουν, είτε γιατί τα
θύματα φοβούνται να «μπλέξουν» αφού συχνά το έγκλημα μένει ατιμώρητο, είτε
γιατί αποθαρρύνονται όταν φθάνουν στα αστυνομικά τμήματα, είτε γιατί σε
περιπτώσεις δολοφονιών – όπως για παράδειγμα το μαχαίρωμα 18χρονου Αφγανού στις
6 Γενάρη στο Πεδίο του Άρεως- οι δράστες
και τα κίνητρα μένουν άγνωστα.
Στο σημείο
αυτό ανοίγει – αναπόφευκτα – η συζήτηση για το «τι να κάνουμε», που αποτέλεσε
τελικά το βασικό θέμα της εκδήλωσης. Μόνη λύση η συλλογική δράση, ήταν η
προφανής απάντηση από όλους τους ομιλητές. Όχι μόνο γιατί όταν βρισκόμαστε με άλλους αποκτούμε
δύναμη και προστασία απέναντι στο φόβο αλλά και γιατί μόνο όταν αναλαμβάνουμε
δράση βρίσκουμε απαντήσεις. Το ερώτημα
που μονοπώλησε σχεδόν το ενδιαφέρον στη συζήτηση είναι εξίσου παλιό: απέναντι
στη ωμή και πολύμορφη βία των καταπιεστών, τι πρέπει να κάνουν οι
καταπιεζόμενοι; Απαντούν με βία; και μέχρι ποιού σημείου η βία μπορεί να
θεωρηθεί αμυντική; Ποιά αποτελέσματα
είχαν οι ειρηνικές και ποιά οι βίαιες εξεγέρσεις και επαναστάσεις που
αποτέλεσαν τομές στην ιστορία της
ανθρωπότητας; Υπάρχει πιθανότητα να
ανατραπεί ένα σύστημα εκμετάλλευσης χωρίς βία; Και αν όχι, η άσκηση βίας
(ανοργάνωτης ή οργανωμένης) από τους καταπιεζόμενους, δεν προδιαγράφει τις
εξελίξεις και δεν μειώνει τις πιθανότητες για μετάβαση σε ένα πιο δίκαιο, πιο
ελεύθερο, μη-βίαιο κόσμο;
Με την εξαίρεση της βίας που ασκείται για φυσική
αυτοάμυνα ή για την προστασία κάποιου
θύματος επίθεσης, οι προσεγγίσεις τόσο από την πλευρά των ομιλητών, όσο και
αυτών που συμμετείχαν στην ζωηρή και ενδιαφέρουσα συζήτηση που ακολούθησε, ήταν
αναμενόμενα διαφορετικές. Το κέρδος από την εκδήλωση δεν ήταν τελικά μια απάντηση, που θα δίνεται και από τις ίδιες τις
εξελίξεις. Η συζήτηση για τέτοια θέματα δεν κλείνει ποτέ. Το κέρδος ήταν η
ευκαιρία να ανταλλαγούν απόψεις και επιχειρήματα που εμπλουτίζουν τον
προβληματισμό ανεξάρτητα από την ιδιαίτερη τοποθέτηση μας. Εξάλλου αυτή είναι και η διαφορά όσων
προσπαθούν να σκέφτονται ελεύθερα σε
σχέση με όσους προτιμούν τις απόλυτες, προκαθορισμένες απαντήσεις που συνήθως αποτελούν
το έδαφος για το φανατισμό και τη χειραγώγηση. Γιατί στις κρίσιμες συνθήκες που
ζούμε, η επιλογή στάσης αποκτά ιδιαίτερη σημασία.
Δέσποινα Σπανούδη
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Παρακαλούμε γράφετε τα σχόλια σας με ελληνικούς χαρακτήρες (κεφαλαία ή μικρά). Επίσης παρακαλούμε πολύ να μην γράφετε υβριστικά σχόλια. Πάντα υπάρχει τρόπος να περιγράψετε μία κακή κατάσταση χωρίς ύβρεις.
Σχόλια με λατινικούς ή άλλους χαρακτήρες, όπως επίσης σχόλια υβριστικά και συκοφαντικά στο εξής θα διαγράφονται.
Παρακαλούμε λοιπόν τους φίλους αναγνώστες:
ΟΧΙ SPAM,
ΟΧΙ GREEKLISH,
ΟΧΙ ΠΡΟΣΒΛΗΤΙΚΑ ΣΧΟΛΙΑ
Παρακαλούμε επίσης τα σχόλιά σας να είναι σχετικά με την ανάρτηση.
ΣΤΑ ΕΠΩΝΥΜΑ ΑΡΘΡΑ, ΠΑΡΑΚΑΛΟΥΜΕ ΚΑΙ ΕΠΩΝΥΜΑ ΣΧΟΛΙΑ.