Λίγες
μέρες πριν τις βουλευτικές εκλογές της 6ης Μαΐου το οικονομικό
γραφείο του απερχόμενου Πρωθυπουργού, Λουκά Παπαδήμου, έδωσε στη δημοσιότητα
λίστα με τις υποχρεώσεις τις οποίες έχει αναλάβει να
υλοποιήσει μετεκλογικά η χώρα με τη δανειακή σύμβαση και το μεσοπρόθεσμο
πρόγραμμα.
Ανάμεσα σε άλλα περιλαμβάνονται και μέτρα απορύθμισης αγορών και
ιδιωτικοποίησης δικτύων που ανήκουν στα δημόσια αγαθά. Τα δημόσια αγαθά
παρέχουν ωφέλεια στο σύνολο της κοινωνίας και για το λόγο αυτό είχε επιλεχθεί
να προσφέρονται από το κράτος. Στα δημόσια αγαθά υπάρχει συνήθως ένα δίκτυο
διάθεσης τους και η κατασκευή δεύτερου ανταγωνιστικού δικτύου δεν είναι αποτελεσματική.
Τα μέτρα απορύθμισης και ιδιωτικοποίησης που προωθούνται είναι:
- Εκκίνηση κάποιων πωλήσεων περιουσιακών στοιχείων ορόσημο για το πρώτο εξάμηνο του 2012, όπως είναι η ΔΕΠΑ/ΔΕΣΦΑ, ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ
- Η ελληνική ρυθμιστική αρχή σιδηροδρόμων θεσπίζει τις διαδικασίες έκδοσης αδειών και αποφάσεων που επηρεάζουν την άνευ διακρίσεων πρόσβαση σιδηροδρομικών επιχειρήσεων της ΕΕ στις ελληνικές σιδηροδρομικές υποδομές
- Η Κυβέρνηση να αρχίσει την εφαρμογή των μέτρων που διασφαλίζουν την πρόσβαση τρίτων στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από λιγνίτη
Δηλαδή, προωθείται η ιδιωτικοποίηση των δικτύων παροχής αερίου,
ύδρευσης (Αθήνας και Θεσσαλονίκης) αλλά και η ιδιωτικοποίηση των σιδηροδρόμων
(όπου μέχρι σήμερα υπήρχε ένα δημόσιο σιδηροδρομικό δίκτυο) και η
ιδιωτικοποίηση μονάδων ενέργειας της Δημόσιας Επιχείρησης Ηλεκτρισμού.
Τα συγκεκριμένα μέτρα δεν είναι ίδιας βαρύτητας με την αύξηση ενός
φορολογικού συντελεστή ή την οριζόντια μείωση των επικουρικών συντάξεων. Είναι
μέτρα που δίνουν ιδεολογική χροιά σχετικά με τη δομή του οικονομικού συστήματος
που θα υιοθετήσει η χώρα. Ένας άστοχος φορολογικός συντελεστής που ευνοεί τη
φοροδιαφυγή μπορεί να διορθωθεί, το ίδιο και τα οριζόντια μέτρα περικοπών, όμως
η ιδιωτικοποίηση δικτύων και υποδομών που έχουν χαρακτηριστικά δημόσιου αγαθού
είναι μια πολιτική απόφαση που δεσμεύει και τις επόμενες κυβερνήσεις ορίζοντας
την μελλοντική οικονομική κατεύθυνση της χώρας.
Η ιδιωτικοποίηση των δικτύων ύδρευσης, φυσικού αερίου,
σιδηροδρόμων και ενέργειας συνεπάγεται πως για τα συγκεκριμένα αγαθά ο στόχος των
δραστηριοποιούμενων επιχειρήσεων θα είναι η κερδοφορία και όχι η πρόσβαση όλων
των πολιτών σ’ αυτές τις υπηρεσίες. Η επίτευξη κέρδους συνεπάγεται: αύξηση
τιμολογίων, μείωση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών (δηλαδή αύξηση της
επικινδυνότητας των δικτύων λόγω πλημμελούς συντήρησης και καθυστέρηση
αντικατάστασης τους για τη μείωση του κόστους λειτουργίας και επενδύσεων),
απολύσεις του έμπειρου αλλά ακριβού προσωπικού και αντικατάσταση του με άπειρο
αλλά φθηνό προσωπικό μέσω υπεργολάβων, οι οποίοι θα έχουν κάθε όφελος να κάνουν
πλημμελή συντήρηση ώστε να έχουν περισσότερη δουλειά. Επιπλέον για τις
μειονεκτικές και άγονες περιοχές οι ιδιώτες θα ζητήσουν επιδότηση από το
κράτος, όπως συμβαίνει σήμερα στις ακτοπλοϊκές και αεροπορικές γραμμές των
απομακρυσμένων περιοχών της Ελλάδας. Δηλαδή, και τα τιμολόγια θα αυξηθούν για
βελτιωθούν τα κέρδη των ιδιωτών και οι υπηρεσίες θα επιδεινωθούν με κύριο
σημείο την ασφάλεια, όπου διαχρονικά ο δημόσιος τομέας υπερτερεί έναντι του
ιδιωτικού λόγω των διαδικασιών που εφαρμόζει, ενώ το δημόσιο θα πρέπει να
επιδοτήσει τους ιδιώτες.
Βλέπουμε σήμερα πολλές χώρες της Λατινικής Αμερικής που πριν μια ή
δυο δεκαετίες ιδιωτικοποίησαν με πίεση του ΔΝΤ τα δίκτυα και τους εθνικούς τους
πόρους να τα εθνικοποιούν. Είδαμε πως όπου ιδιωτικοποιήθηκαν υπηρεσίες δημόσιων
αγαθών υπήρξαν σοβαρά προβλήματα και τελικά οι παρεχόμενες υπηρεσίες ήταν
χειρότερες και σε υψηλότερες τιμές. Σήμερα τα δημόσια δίκτυα και οι υποδομές
στην Ελλάδα είναι στη χαμηλότερη χρηματιστηριακή αξία τους, λόγω της οικονομικής
κρίσης, θα πωληθούν σε εξευτελιστικές τιμές. Από την άλλη η ανάγκη για ζεστό
χρήμα είναι άμεση. Άρα τι πρέπει να γίνει;
Τα δημόσια δίκτυα και επιχειρήσεις που προσφέρουν δημόσια αγαθά
πρέπει να μείνουν δημόσια. Πρέπει να μειωθεί το κόστος λειτουργίας τους, όχι
μόνο μέσω των οριζόντιων μειώσεων των μισθών των εργαζομένων αλλά και μέσω του
περιορισμού της σπατάλης των εξόδων διοικητικής λειτουργίας και υπεργολαβιών,
που περιλαμβάνουν ανεξήγητα υψηλές δαπάνες για αμοιβές διοικητικών στελεχών,
συμβούλων, συντήρησης και εξόδων δημοσίων σχέσεων που δεν είναι τίποτα άλλο
παρά εκμετάλλευση της δημόσιας περιουσίας από το πελατειακό πολιτικό σύστημα.
Όλα πρέπει να γίνονται στο φως και με έλεγχο από ανεξάρτητη αρχή.
Το δημόσιο έχει κέρδη από ορισμένα από τα δημόσια αγαθά που
διαθέτει, όπως το νερό. Μπορεί να διαθέσει σε ιδιώτες τα μελλοντικά κέρδη με άμεσο
αντάλλαγμα ένα σημαντικό χρηματικό πόσο (προεξοφλημένη αξία μελλοντικών κερδών),
ώστε να βρεθούν χρήματα για τη μείωση του χρέους. Σε υπηρεσίες που το δημόσιο
έχει ζημιές, με την ιδιωτικοποίηση είναι πλάνη πως θα πάψει να έχει. Θα
απαιτηθούν επιδοτήσεις οι οποίες θα πληρώνονται από το δημόσιο για να συνεχίσει
ο ιδιώτης να παρέχει την υπηρεσία, καθώς τα δημόσια αγαθά θα πρέπει να
προσφέρονται. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η ενέργεια όπου οι ιδιώτες
παραγωγοί επιδοτούνται για να παράγουν μέσω της ΔΕΗ η οποία αγοράζει ακριβότερα
την ενέργεια από τους ιδιώτες σε σχέση με την τιμή που τη διαθέτει στους
καταναλωτές. Επίσης θα υπάρξουν σοβαρά προβλήματα και παράπλευρες απώλειες, για
παράδειγμα η Ελλάδα που είναι μια τουριστική χώρα, πολύ σύντομα μπορεί να μένει
χωρίς απευθείας αεροπορική σύνδεση με τις ΗΠΑ. Ακόμη κι αν η συγκεκριμένη
γραμμή μπορεί να είχε υψηλό κόστος είχε πολλαπλάσια θετικά αποτελέσματα για τη χώρα,
καθώς οι Αμερικανοί τουρίστες είναι τουρίστες υψηλής κατά κεφαλή δαπάνης.
Είναι εμφανές πως σήμερα αποφασίζονται οι πολιτικές που θα
καθορίσουν τα χαρακτηριστικά της οικονομικής οργάνωσης και λειτουργίας της
χώρας τα επόμενα χρόνια. Η ιδιωτικοποίηση των δημόσιων δικτύων και υποδομών
είναι ένα λάθος που οι συνέπειες του δεν θα αργήσουν να φανούν.
Θανάσης Ζεκεντές
Οικονομολόγος MSc
ΜΕΧΡΙ ΧΘΕΣ (ΕΠΙ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ ΠΑΣΟΚ) ΧΡΕΙΑΖΟΜΑΣΤΑΝ ΜΕΤΑΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΚΑΙ ΙΔΙΩΤΙΚΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΝΑ ΒΓΟΥΜΕ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΡΙΣΗ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣΗΜΕΡΑ ΠΟΥ ΤΟ ΠΑΣΟΚ ΧΑΝΕΙ ΤΗΝ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΙΑ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ ΘΑ ΑΡΧΙΣΟΥΜΕ ΤΟΝ ΔΗΜΑΓΩΓΙΚΟ ΑΓΩΝΑ;
ΘΑ ΚΑΤΕΒΟΥΜΕ ΠΑΛΙ ΣΤΟΝ ΠΕΙΡΑΙΑ, ΣΤΟ ΣΥΝΤΑΓΜΑ ΚΑΙ ΣΤΟΥΣ ΔΡΟΜΟΥΣ ΚΑΙ ΘΑ ΚΛΑΙΜΕ ΓΙΑ ΤΟ ΔΗΘΕΝ ΞΕΠΟΥΛΗΜΑ ΤΟΥ ΔΗΘΕΝ ΕΘΝΙΚΟΥ ΠΛΟΥΤΟΥ;
ΘΑ ΑΡΠΑΞΟΥΜΕ ΤΗΝ ΕΥΚΑΙΡΙΑ ΓΙΑ ΣΥΛΛΟΓΗ ΨΗΦΩΝ (ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΠΟΜΕΝΕΣ ΕΚΛΟΓΕΣ) ΔΗΜΑΓΩΓΩΝΤΑΣ ΚΑΙ ΛΑΪΚΙΖΟΝΤΑΣ;
ΟΧΙ. ΔΕΝ ΝΟΜΙΖΩ ΠΩΣ Η ΧΩΡΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΕΡΙΜΕΝΕΙ ΚΑΤΙ ΤΕΤΟΙΟ ΑΠΟ ΤΟ ΠΑΣΟΚ.
Αδέξιε δεξιέ την ίδια πολιτική κάνετε με το ΠΑΣΟΚ,τι διαμαρτύρεσαι; Την Κυριακή το βράδυ αν οι δυο σας πάρετε 151 έδρες μαζί θα πανηγυρίζετε.Εσείς και οι δυο συνεχίζετε να μας θεωρείτε βλάκες.Σας πήραμε χαμπάρι.Αδέξιοι έ αδέξιοι.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕΠΕΙΔΗ ΑΥΤΑ ΠΟΥ ΛΕΣ ΑΝΩΝΥΜΕ ΕΙΝΑΙ ΤΕΛΕΙΩΣ ΑΚΥΡΑ, ΚΟΙΤΑΞΕ ΑΥΤΟ ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΤΑ ΛΕΜΕ
ΑπάντησηΔιαγραφήhttp://www.catastroika.com/
ΓΙΑΤΙ ΜΟΥ ΕΠΙΤΙΘΕΣΤΕ ΑΝΩΝΥΜΟΙ ΦΙΛΟΙ; ΔΙΑΕΡΩΤΩΜΑΙ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΖΟΜΑΙ ΔΕΞΙΟΣ ΕΠΕΙΔΗ ΣΥΜΦΩΝΩ ΜΕ ΤΗΝ ΣΟΒΑΡΗ ΚΑΙ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΠΟΥ (ΠΙΣΤΕΥΩ) ΑΣΚΗΘΗΚΕ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΠΑΣΟΚ ΚΑΙ ΤΩΝ ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ - ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ; Ή ΕΠΕΙΔΗ ΔΙΑΦΩΝΩ ΜΕ ΤΗΝ ΛΑΪΚΙΣΤΙΚΗ ΑΝΤΙΠΟΛΙΤΕΥΣΗ (ΠΟΥ ΠΙΣΤΕΥΩ)ΠΩΣ ΓΙΝΕΤΑΙ ΑΠΟ ΜΙΑ ΜΕΡΙΔΑ ΣΤΕΛΕΧΩΝ ΠΡΩΗΝ ΚΑΙ ΝΥΝ ΤΟΥ ΠΑΣΟΚ, ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΡΙΣΤΕΡΑ, ΑΠΟ ΤΗ ΛΑΊΚΗ ΔΕΞΙΑ ΤΟΥ ΚΑΜΕΝΟΥ ΚΑΙ ΤΗ ΧΡΥΣΗ ΑΥΓΗ;
ΑπάντησηΔιαγραφήΛΥΣΤΕ ΜΟΥ ΑΥΤΗ ΤΗΝ ΑΠΟΡΙΑ ΑΝΩΝΥΜΟΙ ΦΙΛΟΙ.
ΤΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΝΑ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΟΥΝΤΑΙ ΤΑ ΔΙΚΤΥΑ ΑΠΟ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΤΑΙΡΙΕΣ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΙΔΙΩΤΙΚΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΔΙΚΤΥΩΝ. ΤΑ ΔΙΚΤΥΑ ΠΑΡΑΜΕΝΟΥΝ ΔΗΜΟΣΙΑ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠ.Χ. ΑΝ ΙΔΙΩΤΙΚΟΠΟΙΗΘΕΙ ΠΛΗΡΩΣ Η ΔΕΗ ΤΟ ΔΙΚΤΥΟ ΗΛΕΚΤΡΟΔΟΤΗΣΗΣ ΘΑ ΠΑΡΑΜΕΙΝΕΙ ΔΗΜΟΣΙΟ ΜΕ ΤΗΝ ΔΕΗ ΝΑ ΤΟ ΔΙΑΧΕΙΡΙΖΕΤΑΙ (ΒΛΑΒΕΣ, ΕΠΕΚΤΑΣΕΙΣ ΚΤΛ).
ΤΟ ΙΔΙΟ ΔΕΝ ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΜΕ ΤΟ ΔΙΚΤΥΟ ΤΟΥ ΟΤΕ; Ο ΟΤΕ ΤΟ ΔΙΑΧΕΙΡΙΖΕΤΑΙ, ΟΛΕΣ ΟΙ ΕΤΑΙΡΙΕΣ ΤΗΛΕΦΩΝΙΑΣ ΤΟ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΟΥΝ, ΚΑΙ ΩΣ ΙΔΙΟΚΤΗΣΙΑ ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΑ ΕΙΝΑΙ ΔΗΜΟΣΙΑ.
ΚΑΝΩ ΛΑΘΟΣ;
O OTE δεν είναι δημόσιος. Ανήκει στην DT, δηλαδή στον Γερμανικό ΟΤΕ, που εκεί δεν ιδιωτικοποιήθηκε αλλά παραμένει στον έλεγχο του Γερμανικού δημοσίου. Στις τηλεπικοινωνίες οι πάροχοι δημιουργούν δικό τους αυτόνομο δίκτυο. Όπου δεν έχουν νοικιάζουν το δίκτυο του ΟΤΕ έναντι αμοιβής. Οι τηλεπικοινωνίες δεν ανήκουν στα δημόσια αγαθά και δίκτυα.
ΔιαγραφήΗ ιδιωτικοποίηση της ενέργειας στην Ελλάδα ξεκίνησε από τη διάθεση λιανικής. Όλοι θα έχουμε ακούσει για την Energa και την Hellas Power. Δυο ιδιωτικές εταιρείες που έφτασαν να πάρουν το 8% της αγοράς διαφημίζοντας τα φθηνά τους τιμολόγια. Οι εταιρείες αυτές δεν έκαναν καμία μεγάλη επένδυση για την παραγωγή ενέργειας (επειδή αυτό έχει μεγάλο κόστος). Το μόνο που έκαναν ήταν να αγοράζουν ρεύμα που παρήγε η ΔΕΗ και να το παρουσιάζουν ως δικό τους στους καταναλωτές.
ΔιαγραφήΤα πράγματα έδειξαν πως οι δυο εταιρείες λειτούργησαν ως κερδοσκόποι, αφού εισέπραξαν τα χρήματα (ακόμη και από το τέλος ακινήτων), δεν πλήρωσαν κανέναν, έβγαλαν τα λεφτά στο εξωτερικό (στην Ελβετία) και σήμερα κράτος, ΔΕΗ και ΔΕΣΜΗΕ κλαίνε τα λεφτά τους (οφείλουν περίπου 250 εκατομμύρια ευρώ, τα 70 εκατομμύρια στον ΔΕΣΜΗΕ τα 80 εκατομμύρια στη ΔΕΗ, ενώ υπολογίζεται ότι έχουν εισπράξει 100 εκατομμύρια ευρώ από το χαράτσι των ακινήτων).
Ποιοι θα πληρώσουν τα σπασμένα της ιδιωτικοποίησης; Μα ποιοι άλλοι: οι φορολογούμενοι και οι καταναλωτές της ΔΕΗ.
Κατά συνέπεια, οι περίπου 200.000 πελάτες τους αυτόματα εξυπηρετούνται από τον Προμηθευτή Τελευταίου Καταφυγίου, που σήμερα είναι η ΔΕΗ Α.Ε.
Ωραία ιδιωτικοποίηση!
Στην ενέργεια δεν λειτουργεί ο ανταγωνισμός.
Αντίστοιχα προβλήματα θα έχουμε και στο μέλλον!
Να διορθώσω τον φίλο παραπάνω για τον ΟΤΕ. Το δίκτυο των χάλκινων καλωδίων του ΟΤΕ είναι κοινό για όλες της εταιρίες-παρόχους. Όλες οι εταιρίες και ο ΟΤΕ το ίδιο δίκτυο χαλκού χρησιμοποιούν.
ΔιαγραφήΤο δίκτυο χαλκού (ακραίο δίκτυο, δηλαδή από το σπίτι ως το τηλεπικοινωνιάκό κέντρο) είναι κοινό. Το οπτικό δίκτυο (από τηλεπικοινωνιακό κέντρο σε κέντρο μέσω δακτυλίων) είναι ξεχωριστό για κάθε εταιρεία. Όσες δεν έχουν κατασκευάσει το δικό τους νοικιάζουν από τον ΟΤΕ.
ΔιαγραφήΗ ελληνική ρυθμιστική αρχή σιδηροδρόμων θεσπίζει τις διαδικασίες έκδοσης αδειών και αποφάσεων που επηρεάζουν την άνευ διακρίσεων πρόσβαση σιδηροδρομικών επιχειρήσεων της ΕΕ στις ελληνικές σιδηροδρομικές υποδομές
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο κακό που είναι; Αν Ευρωπαϊκές επιχειρήσεις σιδηροδρόμων έχουν πρόσβαση στις Ελληνικές σιδηροδρομικές υποδομές, δηλαδή, στο σιδηροδρομικό δίκτυο; Εμείς δεν έχουμε πρόσβαση σε δίκτυα ξένων χωρών;
Για να απαντηθεί το ερώτημα σου ας κάνουμε τις εξής απλουστευτικές παραδοχές:
Διαγραφή1) Έστω ότι υπάρχουν μόνο δυο σιδηροδρομικές γραμμές: η Αθήνα – Θεσσαλονίκη και η Θεσσαλονίκη – Αλεξανδρούπολη.
2) Υποθέτουμε πως οι δυο γραμμές έχουν το ίδιο μήκος.
3) Η γραμμή Αθήνα – Θεσσαλονίκη έχει πληρότητα 80%, ενώ η γραμμή Θεσσαλονίκη – Αλεξανδρούπολη έχει πληρότητα 40%.
4) Η δημόσια εταιρεία σιδηροδρόμων (ΟΣΕ) που εξυπηρετεί και τις δυο γραμμές και επιπλέον έχει την ευθύνη συντήρησης και ανάπτυξης του δικτύου.
5) Η δημόσια εταιρεία σιδηροδρόμων (ΟΣΕ) που έχει ως προτεραιότητα την εξυπηρέτηση όσο το δυνατόν περισσότερων επιβατών έχει την ίδια τιμή και για τις δυο γραμμές. Στην Αθήνα – Θεσσαλονίκη έχει κέρδη, λόγω της υψηλής πληρότητας, ενώ στην Θεσσαλονίκη – Αλεξανδρούπολη έχει ζημιές λόγω της χαμηλής πληρότητας. Από τα κέρδη της πρώτης καλύπτει τις ζημιές της δεύτερης. Λόγω της συντήρησης και ανάπτυξης του δικτύου αναγκάζεται να δανείζεται (δηλαδή το σιδηροδρομικό δίκτυο έχει κατασκευαστεί με χρέος που έχει συσσωρεύσει ο ΟΣΕ).
Η ελληνική ρυθμιστική αρχή σιδηροδρόμων θεσπίζει τις διαδικασίες έκδοσης αδειών και αποφάσεων που επηρεάζουν την άνευ διακρίσεων πρόσβαση σιδηροδρομικών επιχειρήσεων της ΕΕ στις ελληνικές σιδηροδρομικές υποδομές.
Η πρώτη ιδιωτική εταιρεία σιδηροδρόμων παίρνει άδεια λειτουργίας. Επιλέγει να δραστηριοποιηθεί μόνο στην γραμμή Αθήνα – Θεσσαλονίκη, όπου υπάρχει περιθώριο κέρδους. Μάλιστα τιμολογεί χαμηλότερα από τη δημόσια εταιρεία σιδηροδρόμων (ΟΣΕ) για να πάρει πελάτες. Επιπλέον δεν αναλαμβάνει τμήμα του χρέους του ΟΣΕ με το οποίο κατασκευάστηκε το σιδηροδρομικό δίκτυο, αλλά πληρώνει ενοίκιο μόνο για την ώρα που χρησιμοποιεί τη γραμμή (δηλαδή ένα ελάχιστο τίμημα σε σχέση με το πραγματικό κόστος του σιδηροδρομικού δικτύου).
Το αποτέλεσμα είναι οι επιβατών στη γραμμή Αθήνα – Θεσσαλονίκη να φύγουν από την ακριβή δημόσια εταιρεία και να πάνε στη φθηνότερη ιδιωτική εταιρεία. Η δημόσια εταιρεία δεν μπορεί να καλύψει τις ζημιές στην γραμμή Θεσσαλονίκη – Αλεξανδρούπολη από τα κέρδη της στη γραμμή Αθήνα – Θεσσαλονίκη τα οποία εξανεμίζονται λόγω της απώλειας επιβατών.
Στο δελτίο των 20:00 ο Πρετεντέρης και η Τρέμη καταγγέλλουν τη δημόσια εταιρεία που αύξησε της ζημιές της, ενώ η πολύ καλή ιδιωτική εταιρεία μείωσε τις τιμές στο Αθήνα – Θεσσαλονίκη. Η κοινή γνώμη αγανακτεί. Το πολιτικό σύστημα αφουγκράζεται την κοινή γνώμη και κλείνει την «τεμπέλικη» δημόσια επιχείρηση, γλιτώνοντας τον έλληνα φορολογούμενο από τις ζημιές.
Ως εδώ όλα καλά. Υπάρχουν όμως δυο προβλήματα, ποίος θα κάνει το δρομολόγιο Θεσσαλονίκη – Αλεξανδρούπολη και ποιος θα συντηρεί και θα αναπτύσσει το δίκτυο; Η ιδιωτική εταιρεία επιχορηγείται από το δημόσιο για να κάνει το δρομολόγιο Θεσσαλονίκη – Αλεξανδρούπολη και το κράτος αναλαμβάνει να συντηρεί και να αναπτύσσει το δίκτυο. Δηλαδή, το κράτος καλύπτει τη διαφορά, όπως συνέβαινε και πριν και επιπλέον ο ιδιώτης έχει κέρδος. Μάλιστα τώρα μπορεί να αυξήσει την τιμή στη γραμμή Αθήνα – Θεσσαλονίκη και να επιτύχει ακόμη μεγαλύτερο κέδρος.
Και έτσι περνάμε από το δημόσιο στο κρατικοδίαιτο ιδιωτικό μονοπώλιο. Γιατί; Επειδή όπου υπάρχει μόνο ένα δίκτυο επιβιώνει μόνο το μονοπώλιο ή το καρτέλ (δηλαδή πολλές ιδιωτικές εταιρείες που έχουν κοινή τιμολογιακή πολιτική και μοιράζουν μεταξύ τους την αγορά για να πωλούν σε υψηλή τιμή).
Για να λειτουργήσει ο ανταγωνισμός χρειάζονται ξεχωριστά δίκτυα και στους σιδηρόδρομους ξεχωριστά δίκτυα είναι ασύμφορα.
Με άλλα λόγια κρατικοποιούμε τις ζημιές και ιδιωτικοποιούμε τα κέρδη.Απλά πράγματα.
ΑπάντησηΔιαγραφή