Από το Γραφείο του Αναπληρωτή Υπουργού
Οικονομικών, κ. Χρήστου Σταϊκούρα, ανακοινώνονται τα εξής σχετικά με τα προσωρινά
αποτελέσματα εκτέλεσης του Κρατικού Προϋπολογισμού για την περίοδο Ιανουαρίου –
Δεκεμβρίου 2013:
«Η εκτέλεση του Κρατικού Προϋπολογισμού επιβεβαιώνει και
ενισχύει τις εκτιμήσεις μας για τη χρονιά που κλείνει.
Η χώρα, μετά από πολλά χρόνια, και με τεράστιες θυσίες της
Ελληνικής κοινωνίας, θα επιτύχει εφέτος, νωρίτερα από τις προβλέψεις,
πρωτογενές πλεόνασμα.
Πλεόνασμα το
οποίο, σε διαρθρωτικούς όρους, είναι το υψηλότερο στην Ευρώπη.
Πλεόνασμα
σημαντικό, το οποίο οφείλεται στην επίτευξη των στόχων στο σκέλος των εσόδων
και στην υπέρβαση αυτών στο σκέλος των δαπανών.
Πλεόνασμα
βιώσιμο, αφού, μεταξύ άλλων, οι δαπάνες του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων
και οι επιστροφές φόρων, βασικοί πυλώνες ενίσχυσης της ρευστότητας της οικονομίας,
διαμορφώθηκαν, τελικά, στο ύψος του Προϋπολογισμού, υψηλότερα από το 2012.
Ειδικότερα:
Το πρωτογενές πλεόνασμα, σε τροποποιημένη ταμειακή βάση,
διαμορφώθηκε περίπου στα 700 εκατ. ευρώ ή στο 0,4% του
ΑΕΠ.
Το δωδεκάμηνο του
2012 υπήρξε πρωτογενές έλλειμμα 3,5 δισ. ευρώ ή 1,8% του ΑΕΠ.
Καθίσταται έτσι
εφικτός ο στόχος του Προϋπολογισμού για πρωτογενές πλεόνασμα, σε επίπεδο
Γενικής Κυβέρνησης, άνω των 800 εκατ.
ευρώ σύμφωνα με το Πρόγραμμα Οικονομικής Πολιτικής.
Όταν στόχος
ήταν για μηδενικό πρωτογενές πλεόνασμα.
Επαναλαμβάνω
ότι η διαφορά μεταξύ του πρωτογενούς πλεονάσματος με τη μεθοδολογία του
Ευρωπαϊκού Συστήματος Λογαριασμών και με τη μεθοδολογία του Προγράμματος
Οικονομικής Πολιτικής αποτυπώνεται στον Πίνακα
3.3 της Εισηγητικής Έκθεσης του Κρατικού Προϋπολογισμού.
Το πρωτογενές
αποτέλεσμα κατά το Πρόγραμμα δεν περιλαμβάνει την αναδρομική μείωση του
επιτοκίου για δάνεια από την Ευρωπαϊκή Ένωση, και τη μεταφορά των αποδόσεων των
Ελληνικών ομολόγων από τις Κεντρικές Τράπεζες του Ευρωσυστήματος (ANFAs και SMPs).
Αυτή η διάκριση
γίνεται και σε όλες τις μελέτες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Σημειώνεται, για μια ακόμα φορά,
ότι το πρόγραμμα αποπληρωμής των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων είναι ουδέτερο, από
δημοσιονομική άποψη, και δεν επηρεάζει το πρωτογενές αποτέλεσμα σε
δημοσιονομική βάση.
2ον. Το έλλειμμα του
Κρατικού Προϋπολογισμού μειώθηκε.
Διαμορφώθηκε
στα 5,4 δισ. ευρώ.
Υπενθυμίζεται
ότι την αντίστοιχη περίοδο του 2012 το έλλειμμα ήταν 15,7 δισ. ευρώ, δηλαδή λίγο
λιγότερο από υπέρ-τριπλάσιο.
Το έλλειμμα, συνεπώς,
κατά το εφετινό δωδεκάμηνο, μειώθηκε στο 2,9%
του ΑΕΠ, από 8,1% του ΑΕΠ που
ήταν το αντίστοιχο διάστημα του 2012.
3ον. Τα καθαρά έσοδα του Κρατικού Προϋπολογισμού
διαμορφώνονται υψηλότερα από τα περυσινά επίπεδα, λίγο χαμηλότερα από τους επικαιροποιημένους
στόχους που έχουν τεθεί.
Και αυτή η υστέρηση έναντι των στόχων οφείλεται
αποκλειστικά στα μειωμένα έσοδα του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων κατά το
μήνα Δεκέμβριο, περίπου 570 εκατ. ευρώ
έναντι του στόχου.
Σημειώνεται, όμως, ότι το μεγαλύτερο μέρος αυτής της
μείωσης προέρχεται από την καθυστέρηση απόδοσης εσόδων από τα ταμεία της
Ευρωπαϊκής Ένωσης που εκτιμάται ότι θα αποδοθούν στους πρώτους μήνες του 2014.
Αναλυτικά:
§
Τα καθαρά έσοδα του Κρατικού Προϋπολογισμού ανήλθαν στα 52,9 δισ. ευρώ, αυξημένα κατά 1,9% έναντι της αντίστοιχης περυσινής
περιόδου.
§
Τα καθαρά έσοδα του Τακτικού Προϋπολογισμού ανήλθαν στα 48,3 δισ. ευρώ, περίπου στα περυσινά
επίπεδα, υψηλότερα από τους στόχους.
§
Τα έσοδα προ επιστροφών φόρων ανήλθαν στα 51,1 δισ. ευρώ, μειωμένα κατά 0,8% έναντι της αντίστοιχης περυσινής
περιόδου.
Συμπερασματικά, τα έσοδα διαμορφώνονται στο επίπεδο των
στόχων που έχουν τεθεί, γεγονός που συμβαίνει για πρώτη φορά την τελευταία
πενταετία.
Η επίτευξη
αυτή, εντός του 6ου συνεχόμενου
έτους ύφεσης, συνιστά θετική προοπτική και επιτρέπει συγκρατημένη, αλλά
ρεαλιστική, αισιοδοξία και για το επόμενο έτος.
4ον. Οι επιστροφές φόρων διαμορφώθηκαν στα 2,8 δισ. ευρώ,
στο ύψος του Προϋπολογισμού.
Σημειώνεται ότι
μέχρι σήμερα έχουν επιστραφεί επιπλέον 642
εκατ. ευρώ, που αφορούν επιστροφές παρελθόντων οικονομικών ετών.
Οι επιστροφές
αυτές, οι οποίες είναι δημοσιονομικά ουδέτερες, καλύπτονται από την ειδική
πίστωση για την αποπληρωμή των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων.
Συμπερασματικά,
οι συνολικές επιστροφές εσόδων ανήλθαν στα 3,5
δισ. ευρώ, αυξημένες κατά 4,2%
έναντι του 2012, ενισχύοντας ουσιαστικά
τη ρευστότητα στην πραγματική οικονομία.
5ον. Οι πρωτογενείς
δαπάνες μειώθηκαν τόσο έναντι του επικαιροποιημένου στόχου όσο, κυρίως, έναντι
της αντίστοιχης περιόδου του 2012.
Διαμορφώθηκαν
στα 44,1 δισ. ευρώ, περίπου 3,5 δισ. ευρώ ή 7,3% χαμηλότερα από την αντίστοιχη περίοδο του 2012, και περίπου 800 εκατ. ευρώ ή 1,8% χαμηλότερα από τον επικαιροποιημένο στόχο.
Παρά το γεγονός ότι εφέτος, σε σχέση με
την αντίστοιχη περυσινή περίοδο, χορηγήθηκε η έκτακτη παροχή των δικαστικών (105 εκατ. ευρώ), διανεμήθηκε επίδομα
θέρμανσης (159 εκατ. ευρώ), είναι
αυξημένα, κατά 100 εκατ. ευρώ, τα
οικογενειακά επιδόματα, κατά 55 εκατ.
ευρώ η κοινωνική χρηματοδότηση, και κατά 20 εκατ. ευρώ το ΕΚΑΣ.
Συνεπώς, συμπερασματικά, έχει ελεγχθεί η
διαχείριση και έχει προωθηθεί η πειθαρχία στο σκέλος των δημόσιων δαπανών, με
αποτέλεσμα η απόδοση των παρεμβάσεων δημοσιονομικής πολιτικής να ανταποκρίνεται
στις αρχικές εκτιμήσεις.
Σε ότι αφορά
τις ληξιπρόθεσμες οφειλές αξίζει να επαναληφθεί ότι:
Α. Το Κράτος, μέσω ειδικής πίστωσης, αποπληρώνει
ληξιπρόθεσμες οφειλές που δημιουργήθηκαν μέχρι το τέλος του 2011.
Το Υπουργείο Οικονομικών, από την έναρξη της διαδικασίας μέχρι το τέλος του
2013, έχει ολοκληρώσει τη χρηματοδότηση αιτημάτων ύψους 6,8 δισ. ευρώ.
Υπερβαίνοντας έτσι το στόχο που είχε τεθεί στον Προϋπολογισμό του 2014 για
χρηματοδοτήσεις ύψους 6,6 δισ. ευρώ μέχρι το τέλος του έτους.
Μέχρι σήμερα, το συνολικό ποσό των τελικών πληρωμών ανέρχεται, περίπου, στα 6,2 δισ. ευρώ, δηλαδή άνω των 3 ποσοστιαίων μονάδων του ΑΕΠ.
Επιπρόσθετα, εντός του Δεκεμβρίου, μεταφέρθηκαν από
το αποθεματικό του Τακτικού Προϋπολογισμού προς τα Νοσοκομεία επιπλέον
πιστώσεις ύψους 300 εκατ. ευρώ, γεγονός που θα βελτιώσει τα τελικά
οικονομικά τους αποτελέσματα.
Οι μεταβιβάσεις αυτές, που συντελέστηκαν εντός του Δεκεμβρίου, θα αποτυπωθούν στο Δελτίο Γενικής Κυβέρνησης για το Δεκέμβριο του 2013,
το οποίο θα ανακοινωθεί τον επόμενο μήνα.
Συνεπώς, η μείωση του ύψους των απλήρωτων
υποχρεώσεων θα είναι ακόμη μεγαλύτερη.
Οι πληρωμές αυτές είναι δημοσιονομικά ουδέτερες, καθώς
εξοφλούν υποχρεώσεις του Ελληνικού Δημοσίου παρελθόντων ετών που έχουν
υπολογιστεί στα ελλείμματα των αντίστοιχων ετών.
Β. Το Κράτος, αν
και συρρικνώνει το συνολικό ύψος των ληξιπρόθεσμων οφειλών του μήνα-μήνα, έχει
δημιουργήσει κάποιες νέες.
Οφειλές όμως
που θα καθορισθούν στο τέλος του έτους, αφού αφορούν κυρίως φορείς κοινωνικής
ασφάλισης, όπου σημαντικές παρεμβάσεις για τον περιορισμό τους δεν έχουν ακόμη
ενεργοποιηθεί.
Σε κάθε περίπτωση, η εκτίμηση για το
ύψος των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων στο τέλος του 2013 έχει συνυπολογιστεί και
ενσωματώνεται στις εκτιμήσεις για τη διαμόρφωση του πρωτογενούς αποτελέσματος
του 2013, όπως αυτό αποτυπώνεται στον Κρατικό Προϋπολογισμό 2014.
6ον. Οι δαπάνες του
Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων διαμορφώθηκαν στα 6,65 δισ. ευρώ, περίπου 540 εκατ. ευρώ υψηλότερες από πέρυσι, στο ύψος του
επικαιροποιημένου στόχου.
Και αυτό γιατί το Δεκέμβριο, όπως έγινε και
τον αντίστοιχο μήνα του 2012, εκταμιεύθηκαν περίπου 2,7 δισ. ευρώ.
Ενισχύντας ουσιαστικά τη ρευστότητα στην
οικονομία».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Παρακαλούμε γράφετε τα σχόλια σας με ελληνικούς χαρακτήρες (κεφαλαία ή μικρά). Επίσης παρακαλούμε πολύ να μην γράφετε υβριστικά σχόλια. Πάντα υπάρχει τρόπος να περιγράψετε μία κακή κατάσταση χωρίς ύβρεις.
Σχόλια με λατινικούς ή άλλους χαρακτήρες, όπως επίσης σχόλια υβριστικά και συκοφαντικά στο εξής θα διαγράφονται.
Παρακαλούμε λοιπόν τους φίλους αναγνώστες:
ΟΧΙ SPAM,
ΟΧΙ GREEKLISH,
ΟΧΙ ΠΡΟΣΒΛΗΤΙΚΑ ΣΧΟΛΙΑ
Παρακαλούμε επίσης τα σχόλιά σας να είναι σχετικά με την ανάρτηση.
ΣΤΑ ΕΠΩΝΥΜΑ ΑΡΘΡΑ, ΠΑΡΑΚΑΛΟΥΜΕ ΚΑΙ ΕΠΩΝΥΜΑ ΣΧΟΛΙΑ.